Dades, intèrprets, oportunitats i ètica centren la sessió inaugural

Les jornades Digital Granollers han arrencat amb la ponència inaugural dedicada al “Big Data i el Turisme”. S’hi ha presentat l’estudi que analitza el creuament de dades entre BBVA i Telefònica per a usos turístics que han fet Roca Salvatella i Telefónica I+DXavier Capellades i Víctor Oliver, amb la moderació Jose Antonio Donaire. Aquest tret de sortida ha servit per entendre millor com el concepte big data revolucionarà el món dels negocis i per fer aflorar tensions entre l’ètica i l’ús de les dades.

La sessió ha començat amb un exemple que concreta com el Big Data pot ajudar en el sector del Turisme. Saber de quines nacionalitats són els turistes que gasten més o quines són les zones de més afluència de la ciutat ens permet, per exemple, decidir en quins idiomes hem de posar els anuncis publicitaris de les botigues.

Xavier Capellades ha ofert una pinzellada als orígens del Big Data per explicar que Telefónica ha fet una reflexió sobre nous serveis i productes els últims 2 anys . El ponent ha demanat al públic quina és la xarxa social més gran del món per concloure que la xarxa més gran segueix sent la de la telefonia mòbil. Sabent que hi ha uns 800 milions d’esdeveniments mòbils a Espanya al dia (trucades, missatgeria, etc), el Big Data tracta de transformar les dades, de forma anònima, per saber com es comporten els fluxos de mercat. Aquesta utilització de les dades no és reversible. És un sistema de balanç i confeccionar estadístiques que ha arribat per quedar-se.

Jose Antonio Donaire ha aportat dues experiències pràctiques a Catalunya: a la Vall de Boí i a Girona han demanat als turistes que portin un GPS durant la seva estada turística. A la Vall de Boí, per exemple, s’ha observat que es visiten unes determinades esglésies en unes determinades hores, o es pot saber si pugen al campanar o no (el GPS té coordenades X, Y i Z). A Girona, al 2002 uns enquestadors disfressats seguien el rastre pel barri vell per saber les rutes i els monuments visitats, mentre que al 2014 ho han analitzat via GPS. Les dades permeten a l’Oficina de Turisme conèixer els circuits turístics (fora d’enquestes d’opinió o d’intencions) a través d’informació real.

Preguntat a qui s’adreça aquesta revolució en el cas turístic, Víctor Oliver ha respost que, abans, per analitzar el turisme, a través d’enquestes es podia fer una estimació estadística sobre les visites i la despesa. En canvi, amb Big Data es pot saber en base a informació real. A més, ha recalcat que des de la consultoria es pot aconsellar a hotels concrets a quin tipus de turistes han de focalitzar el seu servei i no només és un tema de grans empreses.

Un dels punts més impactants de la jornada s’ha produït quan Xavier Capellades ha ensenyat un parell de mapes que mostren el Big Data a la pràctica. El primer, és el mapa dels llocs més visitats per turistes russos al llarg del dia a Barcelona i Àrea Metropolitana. Dóna informació completa i clau sobre què està passant amb els turistes russos, com ara que visiten més Montserrat que no pas altres nacionalitats (per motius religiosos i culturals propis). El segon, un vídeo de què passa amb els turistes que arriben amb creuers durant un dia, per nacionalitats. Aquest aporta informacions valuoses, ja que s’ha sabut quin consum d’oci nocturn fan i s’ha descobert que entre 25 i 30 % no es mouen del port.

El Big Data pot ser també una punta de llança per a promoure noves professions. Xavier Capellades s’ha mostrat convençut que l’anàlisi de dades és una bona sortida professional en el futur. L’ús de grans dades cada cop serà més accessible a nivell tecnològic, de manera que la clau és saber com aplicar-les en casos concrets. Per la seva banda, Víctor Oliver ha indicat que en estar cada vegada tots més identificats, deixem més petjades digitals i, segurament, abans del 2020 ja ens faran ofertes personalitzades en temps real a través dels dispositius mòbils. Tot això és el que pot impulsar un nou sector.

Jose Antonio Donaire ha detectat entre els assistents cares d’oportunitat i cares d’espant (pèrdua de privacitat…) i per això ha demanat als ponents quins avantatges i inconvenients representa Big Data. Xavier Capellades ha fet referència al compliment de la Llei de protecció de dades per part dels operadors, insistint que són dades anònimes i no es pot fer el procés a l’inversa, i s’extrapolen les dades. També s’ha fet referència a que moltes vegades les persones no són conscients de què passa quan utilitzem Google, per exemple. L’ estratègia futura hauria de tendir a que l’usuari tingui el control absolut i transparent sobre les seves dades. Que l’usuari pugui activar i desactivar la seva petjada digital. Aconseguir la transparència i la neutralitat. Víctor Oliver ha insisitit en que l’extrapolació de les dades ja està passant, i no està mal vist. Segons Google, entre 65% i 70% d’usuaris es senten a gust i/o desitgen la personalització de la seva experiència a internet. En aquest sentit, s’ha diferenciat Big data, que ens permet gestionar a nivell macro, de personal data que entraria al detall de l’usuari.

La sessió permetia la interacció entre públic i assistents, i el torn de preguntes ha estat continu. Algunes preguntes han estat les següents:

  • Això atrau i fa por. El Big Data es converteix en un producte perquè està creixent el seu valor.  Cap a on evolucionarà la propietat i la privacitat?

Víctor Oliver ha esmentat que l’aplicació en temes de Sanitat és impressionant. D’aquí a uns anys, els diagnòstics estaran automatitzats i personalitzats, eliminant els errors humans.

Xavier Capellades ha apuntat que és interessant reflexionar sobre la propietat d’aquestes dades. A nivell democràtic, hem de garantir-ne el bon ús.

Jose Antonio Donaire ha dit que com que són moltes informacions adreçades a molts usuaris, el valor d’aquesta informació serà molt baixa. Si té una gran demanda, el valor d’aquesta informació serà tirant a baix, gairebé gratuït. Però sí que tindrà molt valor l’anàlisi d’aquestes dades, la intel·ligència en l’ús d’aquesta informació. Les empreses tenen oportunitat de negoci.

  •  Com controlem l’ètica en aquest camp?

Víctor Oliver ha comentat que és un tema obert. Algú haurà de legislar l’accés i l’ús de les dades.

Xavier Capellades ha indicat que ens hem d’adaptar a les tecnologies en el bon sentit, construir una bona ètica.

  •  S’estan analitzant els mals usos que això pot representar?

En l’era analògica també es corrien perills. Parlem de nova ètica, de noves normes, però no són més dolentes que les que hem tingut. Ens espanten perquè no les controlem. Exemple: una factura online és més o menys segura que no pas que el veí t’agafi una factura en paper de la bústia?

  •  Si un usuari ha cedit les seves dades, i té serveis personalitzats però de sobte se’n cansa, o li sorgeix algun problema de salut i no pot continuar consumint el què fa ara, com pot interrompre aquesta cadena de màrqueting?

Víctor Oliver ha indicat que cal diferenciar la publicitat digital (cookies: pàgines consultades, correus spam,…) de la personalització (va sempre sota una autorització per a un ús concret).

Xavier Capellades ha comentat que avui en dia, per falta de formació digital, no podem prevenir segons quins riscos. Cal introduir canvis en l’educació.

  •  El Big Data intenta trencar l’statu quo. Això afavoreix forçosament les grans cadenes? O pot afavorir les petites i mitjanes empreses?

Xavier Capellades: permet prendre decisions, fins i tot abans de muntar el negoci.

Jose Antonio Donaire: No serà tant un problema de les dades, com la capacitat de gestionar-la.

Xavier Capellades: Google Analytics ja existeix, però la clau està en saber interpretar aquestes dades.

  •  Quin paper hauran de tenir les administracions públiques? Quin poder té Telefónica de comercialització d’aquestes dades?

Xavier Capellades: Estan valorant monetitzar-ho en base a l’anàlisi d’aquest estudi que presenten. La tendència és que obriran les dades (que no vol dir regalant). Que les administracions i Telefónica creïn el sistema operatiu (teixit de dades) per tal que les empreses en puguin fer ús.

Etiquetes: , , , , , , ,
0 comentaris

Deixa un comentari

Vols afegir-te a la discussió?
T'animem a que ho facis!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

LogoCDigitalNegatiu            LogoCDigitalNegatiu      LogoAjuntGranollers