Flors!

La sessió del 17 de maig arribava amb una petició floral molt especial: el nostre amic Diego, que no es perd una sessió de laboratori des de fa anys, volia que féssim plantes de veritat.CAM00751

A l’anterior laboratori de l’abril  Com llegir un jardí? es va enfadar una mica quan va veure que la guerrilla de carrer que havíem organitzat era més artística que no pas jardinera.

De manera que per a la sessió de “Flors!”, volíem tocar terra i llavors de veritat.

Per això, vam demanar ajuda a la Míriam González, de l’associació de consumidors i productors de La Magrana Vallesana de Granollers , perquè ens ajudés a organitzar una veritable guerrilla jardinera.

En aquest laboratori volíem reflexionar sobre el procés creatiu d’escriure un llibre. Ens imaginàvem que si una flor creix a partir d’una llavor, una història creix a partir d’una idea.
La idea i la llavor han de ser bones, és clar, però si no les cuidem, les mimem i els  dediquem temps, difícilment en sortirà res de bo.

Els llibres que ens van servir per anar desgranant aquesta idea van ser aquests tres (no us sabria dir quin dels tres ens agrada més, són imprescindibles!).

Que fàcil que és la vida en ulls del mestre Rodari i quantes coses ens dóna una llavor:
Rodari, Gianni. ¿Qué hace falta? Il·lustr. Silvia Bonanni. Kalandraka, 2010

Tot allò que neix, viu i mor. Una lliçó de vida en un petit acordió poètic:
Giuliani, Emma. Ver la luz. Kókinos, 2013

Un conte sobre l’honestedat, ideal per a explicar i debatre en grup:
Demi. El test buit. Joventut, 2010

Un cop a la sala tallers, vàrem convidar les famílies a fer un joc que volia incidir en aquesta idea de similitud entre el creixement d’una flor i d’un llibre.

A la sala d’actes hi havia uns sobres de llavors estesos en una corda. Imitaven l’estètica dels sobres de llavors comercials. Hi havia una vintena de models diferents i tots feien referència a algun àlbum il·lustrat.

El joc consistia a escollir un sobre i llegir-ne els ingredients:  Què? Qui? Com? On? Quan? Per què? A partir d’aquests elements i del dibuix del sobre, la família es podia imaginar quina història naixeria d’aquelles llavors.

Un cop feta la hipòtesi, només quedava buscar el llibre i llegir-lo en família.
En definitiva, es tractava de fer una estona de lectura compartida i jugar amb els pares a identificar personatges, accions, espais… i, d’alguna manera, ser conscients dels elements que conformen un conte.

Després vam fer el joc al revés. Cada infant va poder dissenyar el seu propi sobre de llavors, escrivint el Què? Qui? Com? On? Quan? Per què?, i regalar la llavor d’una idea literària per a una futura història.

Finalment, tal com havíem promès al Diego, vam reservar la darrera part del laboratori a tocar terra de veritat.
Uns dies abans, una petita delegació de fidels assistents als laboratoris, ja havíem anat amb la Míriam a buscar terra, adob i llavors a l’hort de Can Salvi , a Gallecs i vam aprendre tots els passos i consells per a fabricar veritables bombes jardineres.


Així, el dissabte, a l’entrada de la biblioteca, vam poder elaborar amb les famílies una pila de bombes i convertir-nos en una veritable guerrilla jardinera.
A més a més, per fer-ho una mica més literari, a dins vam amagar-hi una petita frase escrita que era una idea per a una futura història.

Si un dia, passejant per Granollers, us trobeu una flor que us recorda les de Kveta Pacovská, que no us vingui de nou.

1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *