Col·leccions!

El dissabte 21 d’abril 2018 vam dedicar el laboratori a les col·leccions. Sabem que és un tema apassionant dins el món dels museus i tenim la sensació que no en sabem prou per treure tot el què un tema com aquest podia donar de sí. Però bé, en la nostra mesura, vam fer un primer intent de portar el concepte de “Col·leccionar” al centre del nostre debat.

Col·leccionistes de paraules, de llibres, de pedres, de botons, de postals, de gomes de borrar, d’acudits, de sabates… Quines col·leccions trobem a la literatura infantil?

Aquest era un primer objectiu que perseguíem: descobrir i jugar amb tot allò que tenen de literari i narratiu les col·leccions: escriure sobre elles, interpretar-les, recrear-ne l’origen…

I segon, teníem la intuïció que als infants i a les famílies els agradaria aquest tema i ens ajudaria a crear un vincle amb totes elles: a qui no li agrada mostrar tot allò que secretament guarda com un tresor?

Els llibres que ens van servir d’inspiració en un inici van ser aquests:

La resta de llibres que vam anar mostrant al llarg del laboratori van ser:

Aquesta vegada, només inscriure’s, ja vam demanar a les famílies assistents que ens portessin les seves col·leccions.  Voluntàriament i advertint que no hi hauria perill de pèrdua, que només serien per mostrar.
Als companys de la biblioteca també els hi ho vam demanar i va ser tot un descobriment conèixer les dèries de cadascú de nosaltres.

El laboratori va començar a la sala infantil, asseguts en cadires i coixins en rotllana.
Sense més explicació vam començar explicant el conte de No ho llencis!, jugant amb una rentadora de cartró que ja havíem construït per al laboratori dels superherois, i amagant-nos tres objectes a la butxaca, tal i com fa la història: una clau vella, un botó i una pedra.
A partir del conte, vam començar una xerrada sobre el fet de recollir, guardar, col·leccionar… I en quin moment es pot considerar que tenim o no una col·lecció. Cal una voluntat de fer col·lecció? Cal que estiguin classificats els objectes?, etc.

En aquest mateix sentit, vam obrim una capsa de plàstic plena de ninos i joguinetes de plàstic tipus pokemons, “tazos”, baldufes, figuretes dels tortells de reis, ninos i nines de les mones, princeses Disney, etc. Aquesta capsa la vam posar a l’abast dels infants i entre tots vam parlar de quines classificacions podríem fer? Segons el material, l’origen, si són de Disney, de nadal, de personatges de contes, etc.

En tot moment era evident que parlar de les col·leccions és una cosa molt vivencial, perquè tothom acabava explicant anècdotes personals, especialment molts pares i mares.

La segona part va ser a la sala d’actes. Allà vam tornar a seure en rotllana i va ser el torn de presentar lliurement les nostres col·leccions. Per trencar el gel vam començar nosaltres presentant les col·lecciones que havíem aconseguit per part del personal de la biblioteca. I a continuació va ser el moment de les famílies.

Posteriorment va ser el moment de presentar les col·leccions que trobem a la literatura infantil. Teníem els llibres al darrera en faristols i els vam anar agafant i explicant mentre responíem a aquestes preguntes:

Totes les col·leccions han de ser de coses materials?

Tot el què es col·lecciona són objectes o poden ser éssers vius?

Els col·leccionistes poden parar bojos? Pot ser malaltís col·leccionar?

El laboratori es podria haver acabat en aquest punt perquè realment les presentacions d’objectes i la conversa ja havien donat molt de sí, però per si alguna família tenia ganes de plasmar tot allò que havia anat sortint d’alguna manera, els vam proposar diferents accions a escollir a partir d’una tria de material:

Escriure sobre la seva col·lecció, mirar les col·lecciones dels altres i poder fer preguntes, inventar una història per cada una de les capses del llibre de Warszawa, crear una col·lecció fictícia sobre una planxa de suro a partir d’alguns objectes que teníem (plomes, taps, material d’escriptori, botons, pedres, etc.)

o bé, agafar una pedra, una clau i un botó i en una etiqueta inventar una nova història seguint el fil del conte de l’inici: No ho llencis!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *