Un nou model de simulació informàtica de la Nasa permet estudiar amb detall el desplaçament en l’atmosfera del diòxid de carboni.

La NASA presenta el primer ‘*timelapse’ del gas que està canviant el clima

La NASA ha utilitzat un nou model de simulació per ordinador, el GEOS-5, per analitzar amb gran precisió el moviment en l’atmosfera del diòxid de carboni (CO2), un dels gasos d’efecte hivernacle associats al canvi climàtic. Amb ajuda d’aquest nou sistema, l’agència nord-americana ha creat imatges impactants i de gran valor científic com un ‘timelapse’ en el qual es pot observar com es desplaça aquest gas, afectant especialment a l’hemisferi nord i els països industrialitzats responsables de la major part de les emissions d’est i altres gasos produïts per la combustió d’hidrocarburs.
Els científics de diversos països han fet mesuraments en terra de diòxid de carboni durant dècades i al juliol d’aquest any la NASA va posar en òrbita el Orbiting Carbon Observatory-2 (OCO-2) però el nou simulador informàtic d’aquesta agència permet crear imatges més fàcilment analitzables. “Si bé la presència de diòxid de carboni té conseqüències globals dramàtiques, és fascinant veure com les fonts d’emissió local i sistemes climàtics produeixen gradients de la seva concentració en una escala molt regional “, ha explicat Bill Putman, científic principal del projecte des del Centre de Vol Espacial Goddard de la NASA en Greenbelt, Maryland (EE.UU).
“Les simulacions d’aquest tipus, combinats amb dades d’observacions, ajudaran a millorar la nostra comprensió de les emissions humanes de diòxid de carboni i els fluxos naturals de tot el món”, ha destacat aquest expert de la NASA.

Presentació en la reunió de supercomputació
La visualització de diòxid de carboni es produeix per un model de computadora anomenat GEOS-5 i les imatges produïdes per la versió beta d’aquest sistema han estat publicades per la NASA a través de Youtube aquesta mateixa setmana (encara que el mapa que es mostra presenta la simulació del CO2 durant l’any 2006).
Les dades més actualitzades d’aquest model informàtic es presenten aquesta setmana en la conferència de supercomputació que se celebra a Nova Orleans. “Estem molt emocionats de compartir amb la comunitat internacional aquest conjunt revolucionari de dades i la modelització d’un gas tan important per al planeta com el diòxid de carboni”, ha indicat Bill *Putman.
La NASA recorda que en la primavera de 2014, per primera vegada en la història moderna, el diòxid de carboni en l’atmosfera -el motor fonamental de l’escalfament global- va superar la concentració de 400 parts per milió en la major part de l’hemisferi nord. Abans de la Revolució Industrial, el diòxid de carboni tenia una concentració en l’atmosfera del voltant de 270 parts per milió. (La Vanguardia,18/11/2014 – 10:35h)

CO2 NASA

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Els comentaris estan tancats.