Objectius

        • Fomentar les vocacions científiques entre els estudiants d’ESO

        • Treure al carrer activitats de divulgació científica adreçades a infants

        • Promoure el treball cooperatiu entre els diferents agents implicats (instituts, Museu de Ciències Naturals, serveis municipals, ciutadania,…)

Antecedents

El projecte “Posa’t en òrbita” entra en la seva 5ena edició. Forma part del programa “Alesplaces” que promou accions socioculturals a l’espai públic, adreçades a la infància i a l’adolescència, realitzades per agents socials, culturals i educatius, per tal d’enfortir la xarxa i l’entorn per on circulen els infants i adolescents.

Els dos primers cursos (2013/14 i 2014/15), sota el nom de Racons de ciència, alumnes de 1r i 2n d’ESO, de l’EMT, van preparar experiments i informació científica per tal que infants en poguessin gaudir.

El curs, 2015/2016, s’amplià l’equip amb la incorporació d’un nou centre, l’Institut Granollers, i un grup de voluntaris científics interessats en la divulgació científica. Els paper dels científics va ser ajudar en el disseny de les experiències que, finalment, es van dur a la plaça al mes de juny.

El curs 2016 / 2017 s’incorporà l’Institu Celestí Bellera i es va fomentar més l’interanvi i barreja de l’alumnat dels diferents centres.

Al 2017/2018 s’afegí l’Institut Carles Vallbona.

 

IMG-20160604-WA0002

El projecte per al curs 2018/19

Durant el curs es treballarà amb els 4 centres públics de la ciutat (EMT, Institut Granollers, Institut Celestí Bellera i Institut Carles Vallbona), per tal de tenir uns 60 alumnes, a l’espai públic, a principis de juny, desenvolupant experiències científiques, adreçades a infants.

Com a fil conductor de tot el procés, es mantindrà el sistema solar, però en una vessant molt àmplia i que doni cabuda a totes les possibles disciplines científiques.

Hi haurà uns 15 alumnes de cadascun dels centres participants. A mitjans de desembre, es farà una trobada presencial de tots els participants per presentar-los el projecte. Prèviament, tot l’alumnat de primer, hauran de resoldre uns reptes que els aniran introduint l’interès per la recerca, i que permetran seleccionar als 15 de cada centre. El criteri no serà detectar els 15 millors en ciència, sinó també incorporar alumnat que inicialment no s’havia plantejat que la ciència també anava amb ells. En aquesta trobada del mes de desembre, es configuraran 8 grups (un per repte) amb alumnat barrejat dels altres centres i una persona docent a cada grup.

Al llarg del 1r semestre del 2019 s’aniran fent trobades presencials. Serà al llarg del 3r trimestre, quan tot aquest treball, conjuntament amb el fet a l’aula, s’haurà de traduir en experiments o experiències que aniran al pati d’una escola de primària (assaig general) i, finalment, a una plaça al juny.

El calendari

      • Al llarg del 1r trimestre, cada centre treballarà internament els reptes, amb tot l’alumnat de 1r d’ESO, i farà la selecció dels alumnes. El criteri no serà les bones capacitats per fer ciències.
      • 1ra trobada: 2a o 3a setmana de desembre: tot el matí: Museu de ciències
            • Dinàmica conjunta de tots els alumnes
            • Explicació del projecte
            • Treball en grups per reptes. Posada en comú de les diferents resolucions i preparació d’una presentació.
            • Activitat planetari per grups
            • Posada en comú dels grups
      • 2na trobada: finals de gener:  2 hores: Museu de ciències
            • Treball en grups per fer llistat de possibles experiències o experiments, relacionats amb el repte que tenien assignat, que es podrien portar a la plaça
            • Posada en comú
      • Trobada amb el Marc Boada. Dissabte 23 de febrer. La tèrmica
      • 3ra trobada:  abans de setmana santa: 2 hores: Museu de ciències
            • Treball en grups per definir els experiments o experiències
            • Posada en comú
      • 4ra trobada: 8 de maig: tot el matí: Dents de serra
            • Preparació experiments i experiències
            • Assaig amb alumnes de l’escola Ferrer i Guàrdia
            • Valoració i ajustament
      • 5 juny: Activitat a la plaça (davant Centre Cívic Can Bassa)

Voluntariat científic

Per tal de dotar de major qualitat al projecte, està oberta la porta per incorporar estudiants de carreres científiques o professionals científics. Estem convençuts que aquesta mirada externa als centres educatius, ajudarà a estimular les vocacions científiques.