Adequar els serveis sanitaris públics a les necessitats creixents de la població
El projecte respon a la necessitat de retornar poder i coresponsabilitat a la ciutadania de Granollers en la gestió i la cura de la salut individual i de la comunitat, mitjançant processos d’educació activa i participativa. Persegueix l’apoderament dels/les ciutadans/nes, a fi que exerceixin la condició de ciutadania de forma activa (que implica l’assumpció i acompliment de drets i deures i exercir-los activament), a partir d’un procés d’adquisició activa de coneixement i expertesa en la gestió dels aspectes relacionats amb la salut individual i la salut col·lectiva. El projecte incorpora la consideració d’un reconeixement explícit, a les persones involucrades, sobre la ciutadania activa i l’expertesa en salut.
Els valors a posar en joc i fomentar amb aquest projecte són els propis de la ciutadania activa: responsabilitat i participació, tolerància i solidaritat, coneixement i llibertat, autonomia i esperit crític, igualtat i pluralisme.
Els objectius específics són: produir de forma progressiva processos d’alfabetització crítica en salut, en diferents grups seleccionats de ciutadans/es, i incentivar la generació, per part d’aquestes persones, de propostes de disseminació del coneixement crític adquirit i d’accions per provocar canvis en els determinants socials i en la salut de la ciutadania de Granollers.
El procés d’alfabetització crítica proposat s’aborda utilitzant com a model conceptual de partida el model dels Determinants Socials de la Salut, propugnat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). S’utilitzen com a tècnica pedagògica els Tallers d’Investigació-Acció Participativa (IAP). Per testar la bondat d’aquesta metodologia IAP es va realitzar una prova pilot mitjançant un Taller d’IAP, de 12 mesos de durada, sobre salut, a un grup d’adolescents-joves, seleccionats en base a criteris d’oportunitat, proactivitat, representativitat i potencial d’incidència en la seva comunitat. Es considera adient realitza-la dins l’àmbit educatiu i en un barri amb bona delimitació territorial i social. D’acord amb aquests criteris es va decidir fer que el col·lectiu seleccionat fos un grup d’alumnes de 4t. d’ESO de l’Institut Celestí Bellera i un grup de control a l’Institut Antoni Cumella.
Amb els tallers d’IAP es planteja aconseguir dos tipus de resultats.
A curt termini: construcció de capacitats i desenvolupament de competències, actituds i consciència crítica en les persones participants en les accions d’IAP; i producció d’iniciatives orientades a l’assoliment de canvis positius en relació amb la salut de la Comunitat, sorgides des dels grups de ciutadans/es involucrats/des en el procés d’alfabetització crítica.
I a llarg termini: Impacte mesurable de la intervenció en termes de guanys en salut a nivell local.
La informació resultant de tot el procés es pot consultar a l’informe final projecte RAP Can Bassa.
Deixa un comentari
Vols afegir-te a la discussió?T'animem a que ho facis!