PROCÉS
PROCÉS D’ELABORACIÓ DEL PLA
El procés d’elaboració del Pla Estratègic va tenir una duració de dos anys i va culminar amb l’aprovació del document definitiu el maig de 2010. Aquest procés va tenir dues fases: diagnòstic de la ciutat i definició de línies estratègiques i projectes.
DIAGNÒSTIC DE LA CIUTAT
S’inicia amb els treballs d’anàlisi i diagnòstic que porta a terme el Grup Impulsor i la Comissió Executiva Municipal (juny 2008).
Culmina amb la celebració de la Primera Conferència Estratègica (15 novembre 2008) i l’elaboració posterior de les conclusions que porten a terme el Grup Impulsor i la reelaboració del document de “Fets i Reptes” de la ciutat.
Finalitza amb l’aprovació del document de “Fets i Reptes” de la ciutat (març 2009).
DEFINICIÓ DE LÍNIES ESTRATÈGIQUES
S’inicia amb els treballs de les Comissions de Treball Sectorials per analitzar el document de fets i reptes de la ciutat i elaborar el primer document propositiu del Pla Estratègic (març-juny 2009).
Culmina amb la celebració de la Segona Conferència Estratègica (14 de novembre 2009) i l’elaboració posterior de les conclusions que porten a terme el Grup Impulsor i la Comissió Executiva Municipal, amb els suggeriments dels experts i òrgans consultius.
Finalitza amb l’aprovació del document definitiu del Pla Estratègic (maig 2010).
PROCÉS D’EXECUCIÓ
Un cop aprovat el document central del Pla estratègic (La ciutat que volem. Document propositiu sobre el model de ciutat ), s’inicia el procés d’execució del Pla, que inclou la implementació dels projectes de les diferents línies estratègiques aprovades i un procés de seguiment i autoavaluació contínua del Pla.
Durant aquesta etapa, l’òrgan que des de l’Ajuntament té la responsabilitat de vetllar per la implementació del Pla i, més específicament, per la coordinació de l’acció municipal amb les directrius generals del Pla Estratègic, és la Comissió Executiva Municipal, sempre sota la direcció del Consell Directiu del Pla Estratègic.
IMPLEMENTACIÓ DELS PROJECTES
Arribat en aquest punt es va decidir elaborar un document de primers compromisos d’acció per 12 projectes seleccionats. La priorització dels projectes es va decidir a partir de les consideracions dels membres del Consell Directiu i de les opinions que havien manifestat els ciutadans sobre els projectes.
De cadascun dels projectes prioritzats es va crear una comissió redactora integrada per tècnics municipals i ciutadans amb coneixements específics sobre l’àmbit dels projectes. El resultat va derivar en la creació d’una fitxa amb les principals línies de desenvolupament, que concretava les orientacions de cada projecte i el pla de treball de cada un d’ells.
Posteriorment, i per tal de donar inici i desenvolupament a cada un dels projectes prioritzats pel Consell Directiu es va establir una comissió de treball. Les reunions d’aquestes comissions s’organitzen en sessions dobles amb la participació de 15-20 persones per cada projecte, tenen una funció informativa i assessora que permet plantejar idees de futur relacionades amb els projectes de referència. Complint amb la seva funció, les comissions proveeixen els elements i les propostes que permeten elegir i prioritzar projectes per part del Consell directiu, i derivar cap a l’execució de projectes concrets.