Radiografies d’emocions

El laboratori del dia 25 de febrer va tornar a ser una experiència inoblidable. Més de vint-i-cinc famílies van apuntar-se a descobrir quin poder exerceixen les imatges sobre nosaltres.

Com ja sabeu, el nostre laboratori dedica especial atenció a la il·lustració perquè és una forma de narració tan important com la textual.

No sempre sabem com es senten els personatges a partir del text dels llibres. Moltes vegades necessitem -o en tenim prou- veure els ulls que li ha dibuixat l’il·lustrador per saber que, a aquell protagonista, n’hi passa una de grossa.

(1)escanear0046

Per això, a banda de conèixer la història del Coco i de la Catalina

(2)DSCF8645

[KESELMAN, Gabriela. No te vayas. Il·lustr. Gabriela Rubio. Kókinos, 2009

KISS, Kathrin. ¿Qué hace un cocodrilo por la noche? Il·lustr. Emilio Urberuaga. Kókinos, 1998]

… Vam fer una sessió intensa de lectura de la imatge

(3)DSC07440

Els infants no van poder-se estar de comentar en veu alta tot allò que veien: imatges serioses, atrevides, provocadores, de colors foscos, de nens tristos, de personatges esfereïdors, però també divertides, alegres, optimistes, esbojarrades, etc. La tria, ja us ho podeu imaginar, estava feta amb molta intenció per part nostra, amb un objectiu únic i clar: demostrar als adults la importància de les il·lustracions a l’hora de triar un llibre.

Heu de saber que quan les bibliotecàries ens posem pesades i, una vegada i una altra, recomanem llibres amb bones il·lustracions, lluny d’estereotips i estils ensucrats, ho fem conscients del poder de les imatges i amb la seguretat que a partir de la feina dels il·lustradors podem ajudar els nostres infants a llegir millor el món i fins i tot a comprendre què expressen els rostres de les persones del seu entorn.

Malfieu-vos dels llibres per a infants on només apareixen nens contents, sense més expressions que un somriure d’orella a orella. No us creieu pas que en Teo mai no tingui problemes!

I després? Doncs una vegada vam estar entrenats a llegir emocions, cada família va rebre una petita col·lecció de cromos que recollien algunes de les imatges més emblemàtiques que ens havíem anat trobant al llarg de la sessió.

(4)escanear000220(2)(5)escanear0004(7)escanear0016_0

(8)escanear0023_0(9)escanear0020((6)escanear001020(2)

Per una altra banda, vam preparar deu tampons casolans, fets amb goma “eva” i taps d’ampolla, que representaven deu emocions:

(10)DSC07441

alegria

tristesa

impaciència

amor

ràbia

por

timidesa

tranquil·litat

fàstic

inseguretat

Què calia fer? Ben senzill: després de parlar-ne conjuntament entre tots els membres de la família, els infants havien d’estampar darrere dels cromos l’emoció que els despertava a cada un cada una de les il·lustracions.

(11)DSC07459

Un cop acabada l’activitat i amb la pintura ben seca, cada família es va confegir un calendari d’emocions guardant les imatges en unes capses transparents (semblants a les dels CD de música) que vam aconseguir reciclant antics calendaris de sobretaula.

Això permetria que, un cop posessin la capsa a l’habitació, si volien, podien anar canviant cada dia la foto, segons el seu estat anímic.

 

[Totes les imatges d’aquesta entrada les trobareu citades al document adjunt. Sou capaços d’endevinar els il·lustradors que les han fet?]

 

 

1 reply

Trackbacks & Pingbacks

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *