Llibres que t’emportaries a una illa deserta

El dissabte 16 d’abril de 2016 vam voler fer un tast dels darrers àlbums il·lustrats que havien arribat a la biblioteca. Per això vam convidar les famílies a posar-se a la pell d’un crític de literatura infantil i juvenil i valorar, així, com havia estat la collita literària dels darrers anys.

Vam començar a l’àrea infantil, asseguts en rotllana, i vam explicar una mica la feina dels crítics. Es publiquen molts i molts llibres i el que fan aquests professionals és llegir molt i intentar destriar el gra de la palla. 20160415_144435 (Medium)Què vol dir això? Doncs intenten veure quins llibres són imprescindibles, perquè estan molt ben escrits, són originals i aporten alguna cosa nova.
O contràriament, quins llibres sembla que ja els has llegit, perquè són molt semblants a d’altres i et sembla que un cop l’acabis l’oblidaràs fàcilment.

Però és clar, els crítics normalment són adults i avui volíem que fossin les famílies, grans i petits, els que valoressin aquests llibres.

Per poder fer més fàcil aquesta tasca, els vam explicar que necessitaríem saber fer dues figures molt senzilletes de papiroflèxia.
– Un vaixell de paper
– Un peix de colors
Per si de cas, abans de començar, vam fer tots junts una figura de cada, per repassar. I la veritat, els adults estan molt desentrenats!
Tot seguit vam marxar seguint una filera de vaixells de paper que ens indicaven el camí fins a la sala de tallers.

A la sala de tallers vam trobar-hi una catifa blava que cobria tot el terra i en un raconet, una recreació d’una illa deserta: roba marró per terra i un parell de palmeres fetes amb rotlles de cartró (de folrar llibres) i unes fulles també de cartró pintat.

Repartits per la catifa hi havia la vintena d’àlbums il·lustrats que volíem valorar. Cada llibre tenia el seu lloc, indicat per unes ampolles de vidre, amb un tap de suro i amb una etiqueta amb alguna il·lustració representativa del llibre.

Al voltant de la sala hi havia sofàs, cadires, coixins, petites taules, on vam convidar a seure les famílies en petits grups, per tal de compartir les lectures i parlar-ne.

Durant mitja hora llarga, ens vam dedicar a fer lectura en família: vam agafar lliurement alguns dels àlbums, els vam llegir i els vam comentar en petit grup.
La idea era adonar-nos que un mateix llibre pot despertar diferents opinions. Un cop acabat el llibre calia tornar-lo al seu lloc, al costat de la seva ampolla.IMG_20160416_182909

En el moment de deixar cada llibre calia fer encara una altra cosa: deixar-hi un vaixell si ens havia agradat i el volíem portar cap a l’illa deserta. O deixar-hi un peix perquè se’l mengessin…
Malgrat parlar-ne en família, el vot havia de ser individual.
Durant la darrera mitja hora, vam proposar una altra activitat voluntària i alternativa.
Conscients que els llibres que havien valorat eren una tria feta per la biblioteca, volíem deixar-los l’oportunitat de fer una ampolla de nàufrag, però sobre el seu llibre preferit.
Si mai es quedaven sols en una illa i volien un llibre, quina ampolla enviarien al mar?

Els assistents al taller van agafar ampolles de vidre, taps de suro i material d’escriptori divers i van fer una veritable ampolla de nàufrag literària. Alguns d’ells fins i tot van amagar a dins alguns missatges secrets…

Abans de marxar, hauríem volgut fer una rotllana per comentar més els llibres llegits, les descobertes, etc. però la veritat és que l’hora i mitja llarga de laboratori se’ns va fer molt curta.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *