CATEGORIA BATXILLERAT

La revolució aerodinàmica del Lotus 79

’Nom’

Xavier Herèdia Farré

’Institut’

Institut Antoni Cumella

’Descripció’

En aquesta recerca he investigat a fons un monoplaça molt especial per a l’automobilisme sencer: el Lotus 79 de 1978. Ha estat un treball que m’ha fet molta il·lusió de fer perquè sempre havia escoltat a parlar sobre aquest monoplaça, així que, al veure la oportunitat d’estudiar-lo més a fons, sabia perfectament quin tema havia d’escollir.
M’he endinsat en les seves característiques, destacant l’aerodinàmica del vehicle degut a que va causar una gran revolució en el disseny d’automòbils de competició, marcant un abans i un després a tot l’automobilisme.
Gràcies a això, el Type 79 va dominar des del primer moment en què va competir a la Fórmula 1, assegurant l’últim Campionat de Pilots i de Constructors per a l’escuderia anglesa. Els equips rivals no van trigar gaire a copiar el concepte, i tot l’avantatge que tenia el va perdre d’un any per l’altre.
Paral·lelament, fabricants d’altres disciplines van aplicar el concepte en els seus vehicles i, com si fos una epidèmia, aquestes modificacions van anar passant d’una categoria a l’altra.
A dia d’avui, el difusor és un element indispensable per a fer un automòbil de competició més competitiu, perquè el temps que es pot guanyar és enorme si s’hi aplica bé i si el pilot s’hi adapta correctament. Amb l’ús d’aquest element, es pot entrar als revolts amb molta més velocitat, fet que demostraré amb la part pràctica del meu treball, i que també permet explorar conceptes totalment radicals.

Projecte EduSteam

’Nom’

Víctor Cerdan Nogales

’Institut’

Institut Carles Vallbona

’Descripció’

Creació d’un joc de taula i un videojoc a Scratch perquè estudiants aprenguin sobre el viatge i la teoria de l’evolució de Charles Darwin de manera divertida i interactiva. S’utilitzaran materials de baix cost i s’hi incorporaran característiques d’accessibilitat per a persones amb discapacitat visual.

Un recorregut virtual per la Tèrmica

’Nom’

Guiomar Jiménez

’Institut’

Institut Carles Vallbona

’Descripció’

Cotxe autònom: Realitat o ficció?

’Nom’

Jan Solbes-Godina

’Institut’

Institut Vilamajor

’Descripció’

Els accidents de trànsit són una d e les prin cipals causes de mortalitat per tant propos o l ús del cotxe autònom . El meu treball demostra la viabilitat d’aquests vehicles a t ravés d una investigació i la creació d un cotxe autònom a escala.

L’evolució del Porsche 911 i la seva aerodinàmica

’Nom’

Adrià Cunill

’Institut’

Institut Vall del Tenes

’Descripció’

A l’hora d’elaborar el meu treball vaig voler estudiar l’evolució del vehicle Porsche 911 per tal d’entendre com el seu disseny i característiques havien canviat tan poc al llarg del temps i sempre ha estat un cotxe líder en el sector de l’automoció així com en la competició.
Per fer-ho, primerament, vaig treballar una part més bibliogràfica estudiant els inicis de la marca així com les característiques de cada model de cada generació del Porsche 911 per veure els canvis i incorporacions que havien anat incorporant al llarg del temps.
En segon lloc, vaig fer un estudi sobre els principis aerodinàmics i com aquests s’aplicaven directament en el vehicle per tal d’oferir un millor rendiment a partir dels diferents elements que componen el vehicle com l’aleró.
Seguidament, vaig crear una maqueta d’un aleró semblant al del cotxe estudiat i vaig fer una representació en un túnel de vent propi on podia analitzar i comparar la diferència de pes gràcies a l’aleró i el desviament del flux d’aire a partir d’un experiment amb aigua.
Finalment, vaig fer una sèrie d’entrevistes a propietaris de vehicles Porsche 911 i vaig tenir l’oportunitat d’anar a un concessionari i tenir una cita exclusiva amb un comercial per tal d’aprofundir en característiques de la marca.

CATEGORIA CICLES FORMATIUS

ROV Submarí

’Noms’

Miguel Ángel Aguilera

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

Projecte dirigit a la construcció d’un ROV (vehicle operat remotament) mitjançant tecnologia Open Source i de baix cost per a diferents finalitats relacionades amb la investigació i el medi ambient.
La idea sorgeix de la unió d’una de les meves passions que es el submarinisme i la intenció d’aplicar la tecnologia actual i els coneixements adquirits i aplicar-ho per a la sostenibilitat del medi marí

Braç robòtic

’Noms’

Marc Guillamón

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

Aquest projecte es tracta d’un braç amb 4 eixos de llibertat, accionat per servomotors mitjançant una placa ESP 32 modificada (del mateix proveïdor que els servos).
El moviment es realitza mitjançant comunicació ModBus TCP-IP via WiFi, el programa de control esta fet amb C++, i les parts del braç estan fetes amb una impressora 3D de fil.

Hexàpode Robòtic

’Noms’

David Carmona i Maurici Escudé

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

Aranya de 6 potes, amb 3 servo motors a cada pota. Controlada amb bluetooth desde un mando de PS4.

Be the visitor

’Noms’

Alseny Toure, Anna Perea , Maliha Chohan, Alexander Hernández, Nil Torrentó

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

PROBLEMA: La cultura i el patrimoni de la nostra ciutat durant la pandèmia ha sigut nula. Les vistes a museus van caure a un 70% a causa del confinament.
SOLUCIÓ: El patrimoni de Granollers imprès en 3d, amb ulleres de RV. Observa, palpa i escolta la història d’aquests edificis, Incloent a persones excloses socialment.

Cauchosol

’Noms’

Anna Perea, Salma Goumis i Amadeo Troncoso

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

PROBLEMA:
La a fabricació productes de niló i polièster, productes més contaminants pel planeta, generen aproximadament 60 milions de tones d’emissions de gasos d’efecte hivernacle a Europa.
SOLUCIÓ:
Fabricarem para-sols i cobertes a partir del reciclatge i la reutilització d’un excedent de la indústria, el cautxú. Apostem pels ODS, l’economia circular. Reciclem, reduïm i reutilitzem.

El teu radar de granges a Granollers

’Noms’

Montse Martinez, Izan Garcia

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

PROBLEMA: Agricultors i ramaders enfronten a moltes dificultats econòmiques per portar els seus productes al consumidor final.

SOLUCIÓ: Diem prou a aquestes dificultats amb una app que ajudi als consumidors a trobar les cooperatives o granges de proximitat que els ofereixen
productes d’alta qualitat i de km 0, tot això a través d’un radar gps, i estalviem intermediaris.

Ilustory

’Noms’

Noa Borrego i Salma Goumis, Núria Antonell i Judit Closa

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

PROBLEMA: Els estereotips de la imatge d’una empresa bloquegen la nostra capacitat crítica i faciliten que tinguem percepcions errònies, que
poden desencadenar en la pèrdua de clients.

SOLUCIÓ: Volem trencar amb els estereotips, a través del branding, millorem la marca de la teva empresa, gestionem la teva imatge i il·lustrem la teva història.

Llegendes familiars

’Noms’

Emely Martinez, Noa Borrego, Unai Estavillo, Montserrat Estivill, Sara Peix i Naoki Sarrias

’Institut’

Escola Municipal del Treball

’Descripció’

PROBLEMA: L’ús del català entre els joves cau en picat. La majoria dels joves suspenen l’assignatura d’Història a les escoles i instituts.

SOL·LUCIÓ: Un videojoc que a través de la gamificació, fomenti l’aprenentatge divertit. Estudiarem la història de Catalunya amb 5 nivells i diversos personatges.