El músic i pedagog granollerí Carles Riera va ser un gran impulsor de projectes d’implicació social, projectes amb voluntat de servei a la comunitat i potenciadors d’un ensenyament de qualitat.
L’Ajuntament de Granollers ha volgut promoure el Projecte Carles Riera -educació, música i ciutat- partint del llegat que el mateix Carles Riera ens ha deixat, tot incidint en una eina fonamental en l’educació, que és: la capacitat vivencial que té la música de connectar les emocions, convertint-les en realitats inherents a la persona i al seu creixement personal i social.
Un dels objectius principals del projecte Carles Riera ha estat, i vol continuar sent, l’ estendre la pràctica musical a tothom, a tota la ciutadania, proporcionant les eines necessàries perquè persones de totes les edats i condicions, i amb diferents graus d’interès i dedicació, puguin desenvolupar la seva creativitat.
Per poder dur a terme aquest projecte, l’ Ajuntament de Granollers a comptat, a més de la col·laboració de l’ Obra Social de La Caixa, amb l’ ajut de diverses entitats culturals i musicals de la nostra ciutat, que gràcies al seu treball i professionalitat han pogut fer-lo realitat.
Estem parlant de: EMM/Conservatori Josep M. Ruera, la Societat Coral Amics de la Unió, l’ escola de música Art 9, el Taller de música moderna COMBO, l’escola Pereanton, la Dàmaris Gelabert de l’ empresa TotSona, el Teatre Auditori de la nostra ciutat i l’ Orquestra de Cambra de Granollers.
Les activitats que ja s’han dut a terme durant aquest primer any de vida del projecte, han estat diverses i han volgut ser una mostra de l’amplitud del món musical (tallers, cursos, concerts, audicions, xerrades, trobades, edició de material didàctic per a educadors…).
Cada activitat ha estat pensada i dissenyada específicament per un públic determinat, amb la intenció de fer arribar la música, en totes les seves vessants, a un gran ventall de col·lectius:
– Els infants de les escoles bressol
– Els alumnes de les escoles de primària
– Els estudiants de secundària
– Els joves usuaris dels centres cívics
– Gent de la tercera edat
– Alumnes d’infantil i primària del centre Montserrat Montero
– Els usuaris del servei de Rehabilitació Comunitària de Granollers
– Els educadors de les escoles bressol i de primària
– I el públic en general
Una de les primeres accions que omplen el Projecte Carles Riera es situa dins les aules de l’ escola Pereanton. Un grapat d’ activitats que conformen un projecte en si mateix. Un projecte d’ escola singular, tot utilitzant la música per ajudar al desenvolupament global dels seus alumnes.
Aula d’ instrument.
Tots sabem que l’ensenyament musical permet educar en el rigor, en el treball, en l’expressió, en la comunicació i en el desenvolupament de la personalitat, i si aquests elements s’estructuren al voltant d’una agrupació instrumental, els efectes són multiplicadors i es reforça la cohesió de grup i l’adquisició de les competències bàsiques.
Aula de conjunt
El projecte escola Pereanton vol afavorir l’estructuració del pensament del seu alumnat en tant que analitza la realitat, ajuda a comprendre i a respondre, a sentir i a distingir, a pensar i a construir.
Aula de rítmica.
Concebut com a projecte inclusiu, abraça tota l’escolaritat, des de P3 fins a 6è, amb la intenció que la música sigui l’eix vertebrador dels aprenentatges.
Aula de dansa.
El Projecte Carles Riera ha estat desenvolupant, durant el seu primer any de vida, tot un seguit d’ activitats pedagògiques adreçades a diferents col·lectius. Tallers, cursos, xerrades i elaboració de material pedagògic, dels quals han pogut gaudit les escoles de primària i centres de secundària de la ciutat, una gran quantitat de joves usuaris dels centres cívics, gent gran i col.lectius amb necessitats especials.
L’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera ha realitzar dos tallers per a escolars de primària, amb la participació dels alumnes de 3r, 4r, 5è i 6è de set escoles de Granollers,
Música de paraules.
Taller de contes.
un taller per estudiants de secundària, batxillerat i cicles formatius,
El so d’ una margarida.
i un curs de musicoteràpia adreçat als alumnes d’ educació infantil i primària del Centre Montserrat Montero.
Sessió de treball d’ expressió amb la veu.
Així com la publicació d’ una cantata pedagògica, com a material de suport per les aules de música de primària (aquest material s’ ha fet arribar a tots els especialistes de música de les escoles de Granollers).
Portada de la publicació pedagògica
El Taller de Música Moderna COMBO s’ha apropat als joves de la ciutat, usuaris dels centres cívics, tot oferint un seguit d’ activitats que han volgut servir per aclarir dubtes i animar-los a endinsar-se en el món professional de la música moderna (creació, interpretació, gravació, màrqueting…).
Taller de tècniques d’ enregistrament.
La Dàmaris Gelabert (TotSona), especialista en el món dels infants, ha donat suport formatiu als mestres de les escoles bressol de la ciutat i ha realitzat sessions en viu amb els nens i pares usuaris d’ aquests centres (un total de 13 escoles bressol de Granollers).
Sessió amb pares i fills.
I l’ Escola de Música ART9, ha treballat amb dos col·lectius ben diferents: els usuaris del Servei de rehabilitació Comunitària de Granollers
Concert de cloenda del taller amb usuaris del servei de rehabilitació comunitària.
i un bon grapat de gent de la tercera edat, usuaris dels casals d’ avis de la ciutat, que amb un gran entusiasme s’han apropat una mica més al món musical.
Taller coral amb usuaris dels serveis per a la gent gran de Granollers.
El Projecte Carles Riera però, no ha volgut només centrar-se en les activitats de caire més educatiu i acadèmic, i també s’ han organitzat tot un seguit d’ activitats obertes a la ciutadania, amb l’ intenció d’ acabar de perfilar el seu desig de fer arribar la música a tothom.
L’ orquestra de Cambra de Granollers, amb una programació molt variada i de gran qualitat i amb la incorporació d’ unes sessions per a nens, just abans dels seus concerts, està aconseguint arribar a un públic cada vegada més ampli.
Concert de l’ OCGr amb públic infantil a l’ escenari
L’ Òpera infantil i participativa, Hänsel i Gretel, una coproducció de la Societat Coral Amics de la Unió, l’ Orquestra de Cambra de Granollers, el Teatre-Auditori i l’ Associació Cultural de Granollers, dins el cicle “Els nens es presenten”, va aplegar a més de 1.200 alumnes de primària i les seves sessions obertes al públic varen ser aplaudides per més de 900 persones.
Concert a l’ Auditori de Granollers.
Les II Jornades Per Connectar Coneixements, organitzades per l’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera, varen omplir tota una setmana de xerrades,
Xerrada centrada en l’ ambit de la connexió entre la Música i la Paraula.
concerts,
Alumnes de l’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera.
audicions per escolars d’ educació infantil
El conte de Babar (organitzat per professors i alumnes de l’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera).
i taules rodones participatives, amb un públic molt divers (més de 500 persones varen gaudir de totes aquestes activitats).
Taula rodona amb convidats de diferents àrees, totes elles relacionades amb la paraula i la música.
El “Concert de final de curs” que els alumnes de l’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera varen oferir la tarda del 22 de juny, i que va omplir de música la Plaça Maluquer, durant més de tres hores. Una tarda de divendres diferent, amb la música al carrer.
Petita mostra del concert a càrrec dels alumnes de l’ EMM/Conservatori Josep Maria Ruera
I el Festival Internacional de cors joves a Granollers, organitzar per la Societat Coral Amics de la Unió, amb una participació de més de 200 joves cantaires d’ arreu d’ Europa, que ens varen obsequiar amb diverses mostres del treball realitzat.
Cloenda del Festival a l’ església parroquial Sant Esteve de Granollers.
Tot aquest projecte, en el seu primer any de vida, s’ ha pogut dur a terme gràcies als següents agents implicats:
– L’ Obra Social de La Caixa, que ha volgut commemorar el seu centenari a la nostra ciutat, tot col·laborant en el que ha estat i esperem continuï sent un Projecte Musical Obert, Inclusiu, Participatiu, Educatiu i De Ciutat.
– L’ Ajuntament de Granollers, que ha posat totes les eines necessàries per coordinar tot el projecte, donar-li forma i vetllar per la seva continuïtat.
– Les entitats que han participat donant sentit a les idees i que es troben disposades a continuar treballant pel futur del projecte.
– Els professionals que han donat contingut a tot plegat, amb il·lusió, iniciativa, creativitat i rigor.
– Les quasi 4.000 persones, la majoria infants i joves, que durant aquest primer any de vida han estat presents, han participat, han gaudit i han encoratjat al Projecte Carles Riera a continuar treballant per
Fer arribar la Música a tothom!